Liljens historie

LILJENS HISTORIE

M/K Liljen ble bygget på Bjørkedalen på Sunnmøre som klinkbygg i 1909. Seilte under navnet «Rapid». Eier i 1920 er Patr. Andreas Haavik. Båtens kjennemerke var SF 63 S, hjemmehørende i Selje merkedistrikt. Rykter, som ikke er verifiserte, forteller at båten deltok i » Englandsfarten» under krigen. Båten ble  solgt til Gunnar Fjellby, Hareid, etter krigen og er i 1948 oppført med navnet M/K «Reform».

Fram til 1939 hadde skuta en 11 hk Gideon – maskin, deretter en 15 hk Union til 1948 da den fikk en 22 hk Volda. På 1960 – tallet gikk båten som legebåt og fraktbåt på Tysnes, og hadde mange år på fiske i Sund kommune.

Fra ca 1976 er «Liljen» i Bergen Krets av Norsk Sjøguttspeiderforbunds eie. Da blir båten i 1981 gjenstand for en omfattende renovering, og maskinen blir byttet  ut i en 6 sylindret Ford Saabb – motor med PRM – gear og 100 hk. Hydraulisk styremaskin blir også installert. Ny stavn, ny innredning og radio og ekkolodd blir montert ombord. Fra ca. 1994  er båten hjemmehørende i Skudeneshavn og får navnet «Karmøyfjord» .

 

Lijen under seil på 1960 tallet                                                                                           (Foto: ukjent)

Ved kai i et tidligere liv…..                                                                                      (Foto: ukjent)

På Vågen i Bergen 17.mai på 1980-tallet                                                                       (Foto: ukjent)

 

Den 19.11. 2010 blir «Liljen» overtatt av Hortenstangen Kystlag fra Holmestrand kommune for kr. 10 000, etter at båten hadde forlist ved kai i Holmestrand. Kjøper har forpliktet seg til å la Holmestrand kommune disponere «Liljen» inntil 12 virkedager i sommerhalvåret i 7 år fra båten igjen er i sjødyktig stand. Arbeidet med å klargjøre båten til bruk nærmer seg nå slutten.

I dag har «Liljen» en 140  hk Cumming diesel.

 

 

Ny dekksluke er nå montert.

Svenn tar en pause på selvgjort og velgjort arbeid                                                                            (Foto: ibenhard)